Vad är det egentligen som skiljer en kroppsbyggares träning från en vanlig motionär?

Klok text från www.reps.se av Sebastian Fritzon

En person som kanske tränar på 100 kg i bänkpress kan se minst lika muskulös ut som en person som tränar på det dubbla. 
Du kanske har hört uttrycket att ”domarna ser ju inte hur mycket jag bänkar”. 
Bodybuilding är en visuell sport där det viktigaste är att se muskulös ut. 
Om de musklerna är starka eller inte spelar ingen roll.

Ofta ser man människor på gymmet som tränar så tungt de bara kan men de slänger upp vikterna och använder egentligen hela kroppen för att träna en specifik muskelgrupp. 
Ett vanligt exempel är stående bicepscurl där man kan se alla möjliga metoder för att få upp vikten. 
Det är helt ok om ditt mål är att klara av att få upp så mycket vikt som möjligt i den övningen. 

En kroppsbyggare analyserar även sin fysik för att se vad han eller hon behöver förbättra för att bli mer konkurrenskraftig på scenen. 
Ibland klarar man av att göra detta själv och i vissa fall behövs ett par extra ögon. 

Jag tycker att jag blir blind (tror att de flesta blir det oavsett det handlar om muskler, fetma el anorexi...) så jag tar hjälp av coach Håkan:-)



Det viktigaste är att man granskar sin fysik noggrant och att man är ärlig och självkritiskt.  En duktig kroppsbyggare utnyttjar sedan analysen för att utforma ett träningsprogram där man fokuserar på att förbättra sina svagheter. 
Har man exempelvis väldigt bra armar och mindre bra ben behöver man inte lägga lika mycket krut på armträningen utan hellre ge ännu mer på benträningen! 
Många gånger ser man dock utövare som blir ännu bättre på områden där de redan är bra snarare än att de förbättrat sina svagheter.

Jag ska nu satsa på baksida lår och vader enl Håkan samt lite på biceps. Själv tänker jag lite mer axlar och mage också, vill ha ett par rutor till nästa gång jag står på scen:-)



Det finns inget enkelt recept för hur just du skall träna för att bygga maximalt med muskler utan det är bara att testa sig fram. 
En muskelgrupp kanske svarar bäst på högrepsträning medan en annan svarar bättre på något annat. 
Ibland kan det ta flera år innan du hittar din vinnande formel. 
Ingen har sagt att bodybuilding är lätt men det är väl också det som är en del av charmen med sporten. Att pressa sig själv både mentalt och psykiskt.

Jag vill lägga till att även kosten och vila/återhämtning är lika viktig som träningen!!!

Nu ska jag börja träna tungt en period för muskeltillväxt samt höga mitt kaloriintag!

Nästa gång jag står på scen ska jag vara bättre än sist!!!










Kommentarer
Postat av: Per

Kloka ord Therese :)

Kan va bra att ta in och använda sig av själv:)



Skönt nu när hösten är här så man kan ta tag i träningen igen!



Kör Hårt!

2011-09-14 @ 18:55:00
Postat av: Annika

Mucka kloka ord! Du kanske har skrivit det men då minns jag det inte. Vilken tävling siktar du på om du nu bestämt det?

2011-09-14 @ 19:09:31
Postat av: Mikael

Jag betvivlar inte att du kommer att lyckas.

Är man så målinriktad som du verkar vara

så kan man inte misslyckas.

Kämpa på och lycka till.

2011-09-14 @ 22:02:00
Postat av: Therese

Tack ni!!!



Annika, jag har inte bestämt vilken tävling än. Jag vill helst inte tävla på våren för då har jag mycket annat att tänka på som utbildning, husbygge och vidareutvecking av mitt företag samtidigt som jag vill bygga så mycket muskler som möjligt innan nästa tävling. Återkommer i frågan:-)



Mikael, tack! Jag är målinriktad. Felet med mig är nog att jag vill göra för mycket.. Många bollar i luften, hmm!



Tack för era fina kommentarer!!!!

2011-09-16 @ 07:59:58
URL: http://theresethorin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0