kost och träning

Ät långsamma kolhydrater (ris, pasta, havregrynsgröt) 1-2 timmar innan träning samt lite snabba kolhydrater 20-30 min innan (banan, äpple apelsin, nötter, russin, malto:-) Detta är din energi till passet!!!

Protein (kött helst nöt, fisk, kyckling mm) är dina byggstenar!!! 1-2 timmar innan träning och inom en timma efter träningspasset!

För varje minut som du väntar med din måltid efter träningen, förlängs din återhämtning! Det är viktigt att förse kroppen med nya näringsämnen snarast då står alla kroppens portar öppna och är redo att ta emot näring!

Många många människor jag träffar på gymet el som vill gå ner i vikt äter för lite.. För att hålla ämnesomsättningen på topp måste du äta lite, rätt och ofta.

En dag för mig nu (skriver inga mängder då jag inte riktigt vet var jag ska lägga mig än och det är individuellt... Nu ska jag bygga och behöver känna att jag har ett visst överskott! Äter även ngt gott varje dag fortfarande, hmmm... Typ en glass, lite lakrits, lite nötter, en bullbit el en snusklubba - i ööööv it, eller popcorn... Jag är gottegris! )

Frukost, 2 grova smörgåsar med kalkon och 1 proteindrink eller kesella kvarg (det bästa vore havregrfynsgröt men jag älskar mackor och har inte fått nog efter dieten så... därav mitt val...)



mellanmål, kesella kvarg och nötter eller knäckebröd med makrillfile eller omelett



lunch kött/kyckling/fisk och ris/pasta

mellanmål som tidigare

middag som lunchen

kvällsmål kesella kvarg/protein

samt

innan träning 2 skivor ljust bröd el några riskakor eller lite nötter el frukt

under träningen vitaminer BCAA

efter träningen proteindrink och frukot eller nötter el riskakor


Lite mer fakta

om mjölk

Vill man inte hålla på med proteindrnkar så ta några glas lättmjölk efter tung styrketräning bygger upp musklerna och reducerar fettprocenten.




Muskelvävnaden behöver läka
Det är tufft för kroppen att träna - det vet var och en som har lyft tunga vikter och efteråt känt ömheten och kraftlösheten i musklerna. Orsaken är miljoner mikroskopiska rispor i muskelvävnaden som kroppen ska läka. Men var bara lugn - skadorna är faktiskt ett avgörande steg på vägen mot en bättre form och din kropp brinner för att utveckla mer styrka om du bara ger den vila och riktig näring.

Bra Kost, återhämtning och träning är hemligheten:-)


Godnatt!!!




Kommentarer
Postat av: David

Bra skrivet! :)

2011-09-21 @ 17:47:25
Postat av: Mikael

Mycket intressant läsning

2011-09-22 @ 13:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0