Söndag-ny vecka är på ingång!

 
 
Har haft en toppenhelg, igår med goda vänner och middag.
 
 
Idag pulkamys på fm och em åt vi middag med pappa på stars and stripes
 
 
 
 
 

Honungsglaserade ribs, gööööt!
 
Imorg är det benträning!
 
Ny vecka och nya förutsättningar!
 
Jag ska testa ett par nya smala recept
 

Thailänska räkor med paprika

1/2 liten röd paprika, urkärnad och tunt skivad 1 scharlottenlök eller 1/2 liten gul lök, tunt skivad 1 vitlöksklyfta, krossad 1 tsk olja, gärna sesamolja 50 gr späda haricot verts eller sockerärtor 1 msk ljus soja (1 tsk torr sherry) 1 msk vatten 125 gr skalade räkor (1 stänk av het pepparsås) 1 tsk sesamfrön

1. Värm en wok-eller stekpanna med oljan. Lägg i paprika, lök och vitlök. Låt det fräsa i 3 min. Skaka pannan under tiden. 2. Blanda ner bönor eller sockerärtor och låt allt fräsa ett par minuter till. 3. Blanda soja, sherry och 1 msk vatten. Häll det i pannan och blanda om. 4. Lägg i räkorna och låt dem bli heta. Smaksätt med pepparsåsen och strö över sesamfrön.

 

....................................

 

Kcal snål soppa

 1 stor finhackad purjolök  150 g spenat  6 hackade selleristjälkar  2-3 stora grovrivna morötter  1-2 vardera krossade spiskumminfrön och korianderfrön (valfritt)  täck grönsakerna med vatten eller buljong (helst egenhändigt kokt på kyckling)  1 burk konserverade hela tomater (eller fler om du vill) och gärna tomatpure  saften av ½ citron  en liten näve grovhackad persilja  2 krossade vitlöksklyftor (valfritt)  ¼ -½ tsk cayennepeppar (ökar förbränningen radikalt om man törs ta i) Välj 400 g proteinkälla att variera mellan, nötfärs, högrev, torsk, kyckling mm. Tar du 400 g bir det 4 portioner, 500 g 5 portioner osv.  Jag blandar ner mycket kryddor och örter för att det ska bli nyttigt och gott

Lägg allt i en gryta och täck med vatten/buljong. Koka upp och låt sedan koka sakta/sjuda i 45 minuter. Stäng därefter av plattan men låt soppan stå kvar och gotta till sig så att alla smakämnen utvecklas.

 
 
Ha en mysig söndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0